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dc.rights.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es_MX
dc.contributorHECTOR PLASCENCIA MORA-
dc.creatorMIGUEL ANGEL NUÑEZ CARDENAS-
dc.date.accessioned2021-04-16T19:56:14Z-
dc.date.available2021-04-16T19:56:14Z-
dc.date.issued2018-05-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/4584-
dc.description.abstractEl presente trabajo de investigación surge de la segunda etapa del proyecto denominado “Forja moderna de cigüeñales con aceros especiales para motores de alto rendimiento”, donde se han desarrollado procedimientos de caracterización de un acero especial. La contribución de la presente tesis describe en su contenido la caracterización del coeficiente de fricción en el proceso de forjado. En el primer capítulo se presenta una reseña histórica, y se enuncian los conocimientos previos para la comprensión y desarrollo de la caracterización del coeficiente de fricción. En el segundo capítulo se describe la metodología experimental que se siguió para efectuar las pruebas de compresión de anillo. Posteriormente se enmarca una metodología de simulación numérica en el software LS-DYNA®y se generan una serie de curvas de calibración de fricción. En el último capítulo se unen los resultados experimentales y de simulación numérica para determinar los coeficientes de fricción del proceso de forjado caracterizado.es_MX
dc.language.isospaes_MX
dc.publisherUniversidad de Guanajuatoes_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_MX
dc.subject.classificationCIS- Maestría en Ingeniería Mecánica-
dc.titleCaracterización de Coeficiente de Fricción en Proceso de Forjadoes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_MX
dc.creator.idinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/715419es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/7es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/33-
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/3313-
dc.subject.keywordsForja de cigüeñaleses_MX
dc.subject.keywordsForjadoes_MX
dc.subject.keywordsFricciónes_MX
dc.subject.keywordsTribologíaes_MX
dc.subject.keywordsCompresiónes_MX
dc.subject.keywordsTemperaturaes_MX
dc.subject.keywordsAnilloes_MX
dc.subject.keywordsCrankshaft Forginges_MX
dc.subject.keywordsForginges_MX
dc.subject.keywordsFrictiones_MX
dc.subject.keywordsTribologyes_MX
dc.subject.keywordsCompressiones_MX
dc.subject.keywordsTemperaturees_MX
dc.subject.keywordsRinges_MX
dc.contributor.idinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/48849es_MX
dc.contributor.roledirectores_MX
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_MX
dc.contributor.oneEduardo Aguilera Gómez-
dc.contributor.idoneinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/200968es_MX
dc.contributor.roleonedirectores_MX
dc.description.abstractEnglishThe present research work arises from the second stage of the project called "Modern forging of crankshafts with special steels for high performance engines", where the procedures for the characterization of special steel have been developed. The contribution of this thesis describes in its content the characterization of friction coefficient in the forging process. A historical review is presented in the first chapter, and the previous knowledge for the understanding and development of the coefficient of friction characteristic is stated. In the second chapter, the experimental methodology that was followed to perform ring compression tests is described. Subsequently, a numerical simulation methodology is framed in the LS-DYNA® software and a series of friction calibration curves are generated. In the final chapter the experimental and numerical simulation results are fused to determine the friction coefficients of the characterized forging process.-
dc.description.abstractEnglishThe present research work arises from the second stage of the project called "Modern forging of crankshafts with special steels for high performance engines", where the procedures for the characterization of special steel have been developed. The contribution of this thesis describes in its content the characterization of friction coefficient in the forging process. A historical review is presented in the first chapter, and the previous knowledge for the understanding and development of the coefficient of friction characteristic is stated. In the second chapter, the experimental methodology that was followed to perform ring compression tests is described. Subsequently, a numerical simulation methodology is framed in the LS-DYNA® software and a series of friction calibration curves are generated. In the final chapter the experimental and numerical simulation results are fused to determine the friction coefficients of the characterized forging process.-
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